Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/shamandi0/domains/asrbasirat.com/public_html/lib/news.php on line 168
Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/shamandi0/domains/asrbasirat.com/public_html/lib/news.php on line 169 افق عصر بصیرت | اخبار فرهنگی
مطمئنّاً حرکت کلّی ملّت ایران و مسئولین کشور در جهت مقابله ی با استکبار جهانی و دستگاه جنایت کار حاکم بر نظم جهانیِ امروز [است و] قطعاً و انصافاً هیچ گونه کوتاهی نخواهند کرد؛ این را مطمئن باشید. بحث، بحث صرفاً انتقام نیست؛ بحث یک حرکت منطقی است، بحث مقابله ی منطبق با دین و اخلاق و شرع و قوانین بین المللی است و ملّت ایران و مسئولین کشور در این جهت هیچ گونه تعلّلی و کوتاهی ای نخواهند کرد؛ این را مطمئن باشید.
ارزش شهدای امنیّت را چه جور میشود فهمید؟ از اهمّیّت و ارزش امنیّت میشود فهمید. وقتی ما تشخیص دادیم و فهمیدیم که امنیّت چقدر برای کشور مهم است، آن وقت برای حافظ امنیّت ــ چه از سازمان انتظامی باشد، چه از بسیج باشد، چه از دستگاه های اطّلاعاتی باشد؛ از هر جا ــ برای کسی که در این راه سینه سپر کرده است، اهمّیّت قائل میشویم و شهید این راه را جزو برترین شهدای راه حق به شمار می آوریم؛ واقع قضیّه هم همین است.
مناقشه اسرائیل- فلسطین یکی از بغرنج ترین مناقشات خاورمیانه است که از بدو تاسیس دولت اسرائیل شروع و به یک بحران بین المللی تبدیل شده است. در این راستا تلاش های فراوانی در راستای دستیابی به صلح جامع بین طرفین مناقشه از سوی افراد، نهادها و کشورهای مختلف انجام گرفته که تاکنون نتیجه پایداری از آن حاصل نشده است. علی رغم وجود چندین پیمان منطقه ای و بین المللی صلح میان گروه های فلسطینی و برخی کشورهای عرب با اسرائیل و تلاش های بین المللی برای عادی سازی روابط میان کشورهای عرب و اسرائیل، این مناقشه همچنان بحرانی است و پس از حمله حماس به اسرائیل و آغاز جنگ غزه در ۷ اکتبر ٢٠٢٣، سطح بالاتری از تنش در منطقه به وجود آمده است. این یک جنگ هویتی است و به نظر می رسد هیچ یک از تئوریهای روابط بین الملل به تنهایی توانایی تحلیل وضعیت را نداشته باشند، که به تعبیر لوئیس فاست، خاورمیانه گورستان نظریات روابط بین الملل است.
این ولایت یعنی چه؟ یعنی پیوند و همبستگی مسلمانان با یکدیگر؛ این شد سیاست قرآنی برای مسلمانها. سیاست قرآن برای مسلمانها این است که ملّتهای مسلمان، گروه های مسلمان، با یکدیگر همبستگی داشته باشند و کأنّه وعده میدهد که اگر شما ملّتهای مسلمان این همبستگی را با هم داشته باشید، این، موجب آن است که عزّت خداوند پشت سر شما است؛ یعنی بر همه ی موانع غلبه پیدا میکنید، بر همه ی دشمنان پیروز میشوید؛ حکمت الهی پشتیبان شما است؛ یعنی همه ی قوانین آفرینش در جهت پیشرفت شما به کار خواهد افتاد؛ این، منطق قرآن و سیاست قرآن است.
بر همه مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب ا... سرافراز بایستند و در رؤیارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث، آن را یاری کنند. این بخشی از پیام رهبر حکیم انقلاب اسلامی است که روز شنبه در واکنش به جنایت اخیر رژیم آپارتاید صهیونیستی در جنوب لبنان صادر شد.
اینکه بالخصوص پیش کسوتان در هفته ی دفاع مقدّس مورد توجّه قرار میگیرند، به خاطر ارزش پیش کسوتی و پیشگامی در حوادث مهم است: سابِقوا اِلیٰ مَغفِرَةٍ مِن رَبِّکُم؛(۲) سبقت گرفتن و گام نهادن در راه های نرفته یک ارزش است. البتّه هفته ی دفاع مقدّس متعلّق به همه ی رزمندگان و مجاهدان و شهدا و خانواده های آنها و مانند اینها است
روز میلاد پیغمبر (علیه و آله السّلام) یک روز استثنائی است در تاریخ. علّت هم این است که ولادت نبیّ مکرّم، مقدّمه ی ضروری و لازم نبوّت ختمیّه است و نبوّت ختمیّه در واقع نسخه ی نهایی و کامل برای سعادت و تعالی بشر است؛ بنابراین روز میلاد، روز بسیار مهمّی است.
مسئله ی اساسی بنده، مسئله ی امّت اسلامی است. من سالها است که بر روی واژه ی امّت اسلامی ، بالخصوص متعمّداً تکیه میکنم تا ما فراموش نکنیم که یک امّتیم. بله، بعضی ایرانی هستیم، بعضی عراقی هستیم، بعضی شامی هستیم و غیر ذلک، لکن این مرزها حقیقت امّت اسلامی را تغییر نمیدهد.
یاد شهیدان عزیز، شهید رجائی و شهید باهنر را گرامی میداریم که این هفته به نام این دو بزرگوار هفته ی دولت نامیده شده و رمز ویژه ای در این نام گذاری وجود دارد و آن، این است که دولت، دولتِ گرامی دارنده ی شهدا و گرامی دارنده ی راه شهدا است که خب بحمدالله کم وبیش همین جور هم بوده.
یاد شهید عزیزمان، رئیس جمهور فقید، آقای رئیسی را گرامی میداریم و برای ایشان این نامِ نیکِ برجسته ای را که خدای متعال به او داد، دائمی و پایدار میطلبیم از خدای متعال. ان شاءالله که خداوند درجات ایشان را و همراهانشان را ــ از جمله وزیر خارجه شان(۲) را ــ عالی بدارد، باقی بدارد.